Ernæring


Fisk har ett høyt innhold av flere viktige næringstoffer som for eksempel protein, vitamin B12, selen, Omega-3, jod, og vitamin D. Den seneste rapporten fra helsedirektoratet konkluderte med at..."helsefordelene ved å spise fisk oppveier de ubetydlige risikoene som dagens nivå av miljøgifter i fisk representere".

Med hensyn på dette er konklusjonen enstydig. Det er sunt og viktig å spise mye fisk.

Protein - energi og byggemateriale.

Protein er bestående av aminosyrer, kroppens byggestener. Det er derfor viktig for alle mennesker å ha ett proteinrikt kosthold, og spesielt hos barn/eldre for å kunne fremme muskelvekst og restitusjon. Både fet og mager fisk er gode kilder til protein.

Høyt innhold av vitamin B12

Vitamin B12 hjelper kroppen til å kunne foreta diverse prosesser, og er noe vi må innta gjennom kosten. Å ha gode nivåer av vitamin-B12 har betydning for metabolismen(forbrenningen), og for aminosyrene som proteinet er oppbygget av. Det er også nødvending for å kunne danne nye røde blodlegemer, samt for celle deling og nydanning av nerver. Mangel på B12 kan føre til blodmangel.

Vitamin B12 er også viktig for konsentrasjonen, hukommelsen, og læreevnen.

Omega-3

Fisk er en god kilde til Omega-3 fettsyrene, og det viser seg at ca ett halvt gram marine Omega-3 fettsyrer om dagen hjelper til å beskytte mot hjerte- og karsykdommer. Spesielt fete fiskearter som laks og ørret har ett høyt innhold av Omega-3.

Omega-3 bidrar også til å bedre immunforsvaret, samt en velutviklet og sunn kropp.

Rik på Vitamin D

Det er ikke alltid nok at kroppen produserer Vitamin D selv ved hjelp av sollys, og man må derfor ofte få det tilført gjennom kosten. Fisk og fiskelever er rik på vitamin D.

Vitamin D bidrar til å hjelpe kroppen med å utnytte kalsium som er et viktig mineral for å styrke skjelettet og tennene. Mangel på Vitamin D kan føre til beinskjørhet hos barn og eldre.

Selen

Selen er en viktig del av kroppens immun- og antioksidantforsvar, og kan også virke beskyttende mot visse typer kreft, hjerte- og karsykdommer.

Selen er ett mineral kroppen trenger små mengder av, men kroppen kan ikke selv produsere det. Vi er derfor avhengig av å få det tilført gjennom kosten ved hjelp av for eksempel fisk. 

Jod

Grunnstoffet jod har flere viktige funksjoner i kroppe. Man trenger bare små mengder av jod daglig, og ett kosthold med fisk 2-3 ganger i uken samt daglig inntak av melkeprodukter er med på å dekke dette behovet.

Jod er spesielt viktig for gravide, og for å kunne hjelpe kroppen med reaksjonene som skaper energi og byggestener til vedlikehold av celler og vev.